
 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 1 of 23 

About the Handling of Scientific Findings Regarding 

Mobile Phone Research at the Medical University of Vienna 

 

Franz Adlkofer and Karl Richter 

 

Summary 

Mid-2007 Prof. Alexander Lerchl, biologist at the private Jacobs University in Bremen and member of the 
German Commission on Radiological Protection (SSK) of the Federal Office for Radiation Protection (BfS), 
informs the rector of the Medical University of Vienna (MUV), Prof. Wolfgang Schütz, about a serious suspicion: 
the findings of research carried out at the Division of Occupational Medicine of his university and published in 
Mutation Research in 2005 (Diem et al.) are most likely fraudulent. Shortly thereafter, he makes the same 
accusation against another study from the same laboratory, which was published in the International Archives 
of Occupational and Environmental Health (IAOEH) at the beginning of 2008 (Schwarz et al.). In spring 2008, 
the rector mandates the newly appointed Council for Scientific Ethics of MUV, which consists of three persons 
he trusts, to clarify the expressed suspicion. Without thoroughly examining the allegations, this Council 
confirms the accusation of data fabrication already after its first meeting on May 16, 2008. As a result, the 
rector demands of the authors to immediately retract their publications from Mutation Research and the 
International Archives. He also demands of the editors - just like Prof. Lerchl did before - to remove the 
publications from their scientific journals because of a suspected serious scientific fraud. A first press release by 
the rector and a first report in the German newsmagazine Der Spiegel written by the journalist Manfred 
Dworschak immediately broadcast the allegedly confirmed fraud scandal to the whole world.  

However, a few days after the meeting of the Council for Scientific Ethics it is accidentally revealed that the 
rector-appointed Council chair has been a lawyer employed by the Austrian mobile phone industry. Because of 
suspicion of partiality, Prof. Hugo Rüdiger, the former director of the Clinical Division of Occupational Medicine 
and corresponding author of both publications, requests the immediate removal of this Council chair who, 
according to the Council’s statutes, should never have been appointed to this position. He also withdraws the 
signatures he gave to letters presented to him and addressed to the editors of the two journals, in which he 
had declared his willingness to retract the publications. The team member accused of data fabrication follows 
his example. Thus, they both join the decision of the two co-authors Prof. Franz Adlkofer (Munich) and Prof. 
Niels Kuster (Zurich) who are independent of the MUV rector and who strictly refused from very beginning to 
withdraw the publications as requested by Prof. Schütz and Prof. Lerchl. Due to the pressure created by the 
events, the rector sees himself finally forced to replace the industry employee suspected of partiality with a new 
chair. The successor is a former lawyer in public administration who indeed is independent. In the meetings on 
June 19, July 24, September 25, and November 13, 2008, under his chair the Council for Scientific Ethics 
comes to the conclusion that the suspicion of fraud cannot be proven. 

In the minutes of the meeting of the Council for Scientific Ethics from July 24, this exoneration of the accused 
team member is explicitly documented and thoroughly substantiated. A subsequent suggestion by Prof. 
Adlkofer to clarify the only remaining contradiction in the minutes, that is, the date from which the team 
member could possibly have known the code required for cracking the blinding of the samples, is ignored by 
the rector. However, while the news about fraud had been made public as loud as possible, the rebuttal is now 
kept secret. The minutes are declared classified material by the rector, and even Prof. Adlkofer and Prof. 
Rüdiger can only have a look on site and under supervision. Prof. Lerchl, though, receives the minutes from an 
allegedly anonymous source. As if the exonerating statements in the minutes were non-existent, the rector 
renews his former accusations of fraud in a second press release. And Prof. Lerchl continues his campaign with 
even greater zeal. His defamatory allegations show more and more a clear tendency to destroy together with 
the data also the scientific and personal reputation of Prof. Rüdiger and Prof. Adlkofer, the senior authors of the 
two publications.  

A Spiegel article - again written by Manfred Dworschak and clearly inspired by Prof. Lerchl - only subjects the 
researchers from Vienna to more ridicule and mockery. It also clearly shows the dissatisfaction with the 
exonerating findings by the Council for Scientific Ethics of MUV. Therefore, it does not spare general criticism of 
the state of affairs at MUV and implies, at least indirectly, that the rector used even dirty tricks. Under these 
circumstances and perhaps to justify his handling rector Schütz goes before the press a third time. Under the 
ambitious title Science and Truth, he repeats all his accusations of fraud. He also gives himself and his 
university great credit for how he took exemplary action against fabricated data - of course in the interest of 
science and truth. 

The public only hears that the Council for Scientific Ethics could not find any evidence for the claim of fraud in 
its final report published in April 2009. It attracts our attention that obviously in the interest of the MUV rector 
a dubious attempt is made to explain why such accusations could have been made in the first place. With its 
criticism of the scientific studies, the Council for Scientific Ethics clearly moves beyond its authority towards 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 2 of 23 

ridiculousness. Reason for this odd description is that the two Council members, who were not replaced unlike 
the first chair, were not neutral in their disposition toward the rector and in their dealings with this case. For 
the campaign organizers, Prof. Lerchl and Prof. Schütz, the official rebuttal and dismissal of their accusations of 
fraud has not caused them to rethink their actions. Even the validation of the Vienna findings from at least six 
international research teams since mid-2009 till up to now, which show that there is no more doubt about the 
genotoxic effect of mobile phone radiation, could not change their position. 

Obviously not satisfied with the results of the investigation by the Council for Scientific Ethics finally another 
body, the newly established Austrian Agency for Research Integrity (OeAWI), was commissioned to make a 
final judgment concerning the accusations of fraud. While Prof. Schütz and Prof. Lerchl expected to see the 
accusations confirmed, the authors of the publications were quite confident that the acquittal by the Council for 
Scientific Ethics would be followed by an acquittal by the OeAWI. And exactly the latter is also the outcome of 
the final report published at the end of 2010. Thus it is clear that Prof. Lerchl and Prof. Schütz are slanderers 
who did not miss a single opportunity over the past three years to destroy the scientific reputation of Prof. 
Rüdiger’s team and to wrongfully violate the personal integrity of its members. In order to at least soften its 
disastrous judgment in the interest of both slanderers and the institutions they stand for - the Medical 
University of Vienna and the German Commission on Radiological Protection of the Federal Office for Radiation 
Protection - this Commission, just like the Council for Scientific Ethics, goes beyond its assignment and 
authority by harshly, but unjustifiably, criticizing the quality of the publications. That the criticism in parts 
nearly parallels the wording of the mobile phone industry must have escaped its notice. Therefore, our doubts 
on the independence also of this Commission are quite justified. 

From the outset, the authors of this documentation have put their confidence in their long-standing observation 
of developments in the history of science which teach: what science has recognized once and validated several 
times can neither be retracted nor destroyed in the long run — even if powerful lobbying groups in society do 
not like it so. 

____________________ 

 

Authors' remark: In the following report sentences in italics with quotation marks are either quoting documents available in 

English or translations provided by persons involved in the case. Sentences in italics without quotation marks are precise 

translations from documents available only in German. Translations have been done to the best of our knowledge..    

____________________ 

 
 

Introduction 

The story told here has its origin in the Clinical Division of Occupational Medicine at the Medical 
University of Vienna (MUV), where Prof. Hugo W. Rüdiger had been director until October 2007. 
Within the framework of the Europe-wide REFLEX study, Prof. Rüdiger had observed that ELF as 
well as RF electromagnetic fields have the potential to be genotoxic. In a follow-up study, his team 
had shown that this genotoxic potential depends for a large part on the modulation of the carrier 
frequency. Thus, UMTS radiation (3rd generation of mobile phone technology) was found to be 
about 10 times more effective in producing DNA strand breaks in isolated human cells compared to 
GSM radiation (2nd generation). It is well known and well documented that publications with such 
findings are met with great scepticism and unease by the mobile phone industry and their scientific 
supporters. In our case the disapproval might have been particularly strong because the obtained 
findings contradict the results of the German Mobile Telecommunication Research Programme 
(DMF). Our plan to make them the basis for a new research proposal to be submitted to the EU, 
that would investigate radiation effects in live humans instead of test tubes, might have indeed 
provoked resistance.  

Prof. Alexander Lerchl from the private Jacobs University Bremen, known for his contacts to the 
mobile phone industry, was obviously deeply concerned because of this development. Since years 
adviser and since 2009 even head of the Committee for Non-ionizing Radiation of the German 
Commission on Radiological Protection (SSK) responsible for the protection of public health, he 
came to a drastic and dramatic prognosis: if the Vienna research results should turn out to be true, 
this would be the beginning of the end of mobile communication technologies. Therefore, Prof. 
Lerchl decided to act. But rather than reviewing the findings and, in case of confirmation, 
responding with precaution he decided to take action against the publications and the authors. 
Suspected statistical abnormalities in the description of the findings were to give reason for a 
suspicion of fraud, and a corresponding campaign was to quickly publicize the hypothesis of fraud. 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 3 of 23 

With Prof. Wolfgang Schütz, the rector of the Medical University of Vienna (MUV), Prof. Lerchl did 
find the most serious support. The MUV rector was to assume the task to prove that fraud had 
taken place, and after their suspicion had been confirmed, obviously both together wanted to 
demand the retraction of the publications. 

These are the two main figures of the campaign against the research findings from the Division of 
Occupational Medicine at MUV. The handling by Prof. Lerchl will be covered in a further 
documentation in which we will show that it was not only his aim to actually destroy the data, but 
to also pursue the moral execution of the alleged fraudsters and their helpers. The following 
documentation takes a close look on the role Prof. Schütz, rector of the MUV, plays. Both 
professors, of course, emphasize again and again that their actions only intend to help establish 
truth in science. 

 

 

1. Studies on genotoxic effects of mobile phone radiation from the laboratory of 
the Clinical Division of Occupational Medicine are suspected of being 
fraudulent  

Mid-2007 Prof. Wolfgang Schütz, rector of MUV, received a letter in which the allegation of data 
fabrication in a scientific publication from the Clinical Division of Occupational Medicine of MUV was 
raised. Author was Prof. Alexander Lerchl from the private Jacobs University Bremen. The 
allegation referred to "Non-thermal DNA breakage by mobile phone radiation (1800 MHz) in human 
fibroblasts and transformed DFSH-R17 rat granulosa cells in vitro" by E. Diem, C. Schwarz, F. 
Adlkofer, O. Jahn, and H.W. Rüdiger in the science journal Mutation Research1. The findings 
described in this publication had been obtained as part of the REFLEX studyi between 2000 and 
2004. They document that mobile phone radiation below the currently valid exposure limits has the 
potential to damage genes in isolated human cells. 

The noticeable aggressive description of the case and the well-known close ties to industry of its 
writer had the effect that Prof. Lerchl’s letter to MUV was initially regarded as hardly credible. 
However, this changed after the retirement of the senior author, Prof. Hugo W. Rüdiger in October 
2007. The following spring, the rector of MUV quite unexpectedly mandated his Council for 
Scientific Ethics to seek clarification of the case. As a first step, the Council requested - based on 
Prof. Lerchl's criticism - an expert opinion from a statistician of MUV. His statement takes the view 
that it might possibly be data fraud, but despite some deviations from the norm one cannot 
necessarily conclude from the statistical analysis that it is data fraud.  

In the interim, Prof. Lerchl had also informed the editors of Mutation Research about his suspicion 
of fraud and at the same time requested a retraction of the publication concerned. However, he 
declined the editors' offer to explain his position in a letter to the editor, because for some 
unexplained reason he obviously wished to remain anonymous. The editors, too, had the results of 
the criticized study checked by statisticians. Since the findings corresponded with those in Vienna, 
they thought that a drastic step like the retraction of a publication because of suspicion would not 
be justified, and no further steps were taken.  

As matters stand, the rector of MUV received a surprising message at the end of April 2008 that 
further fuelled the fraud suspicion. Prof. Christian Wolf, former Deputy Director and now Acting 
Director of the Clinical Division of Occupational Medicine, informed the rector that a technical 
assistant in his laboratory had submitted data without having carried out the required testing. The 
accused technical assistant - for the past ten years with the Division of Occupational Medicine and 
considered highly qualified - had indeed not checked the testing results of her colleague as 
instructed by the new head of the lab but  had submitted instead a "pro forma listing", as she liked 
to refer to it. When asked for an explanation, she immediately confessed the misconduct but for a 
while did not share the motivation for her actions. Later it became known that she did not want to 
harm her colleague whose testing results she considered to be erroneous, because a decision about 
her employment contract was pending. In an e-mail dated September 3, 2008, she explains her 

                                                 
i REFLEX - Risk evaluation of potential environmental hazards from low energy electromagnetic field exposure using sensitive in 
vitro methods (QLK4-CT-1999-01574). Supported within the 5th Framework Research Programme of EU 
 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 4 of 23 

behaviour: "The only serious mistake I can accuse myself of is: I should have informed Alex [head 
of the lab] about this situation right from the beginning in April and I should not have tried to give 
Petra [colleague] a chance to explain herself." 

Instead of carrying out the task as requested by the head of the lab, who had been her colleague 
for many years, the technical assistant secretly tried to find out whether it was really that easy to 
crack the code used for the blinding of the exposure chambers as had been suggested by her 
colleague. This colleague had observed in December 2007 that a technician maintaining the 
equipment could easily read from the display which of the two chambers had been actively 
exposed. With her discovery the technical assistant intended to surprise the head of the lab, who 
depended on her for all research activities. Due to their easy familiarity with each other, she was 
convinced that afterwards she could rely on his understanding of her behaviour. Never could she 
have imagined that a trap had been set up for her with far-reaching consequences. And, indeed, 
the head of the lab behaved totally different than she had expected. Immediately after discovering 
the fake series of numbers, he - without consulting her - informed the acting director of the 
Division of Occupational Medicine, Prof. Wolf, about the incident. On the very same day, Prof. Wolf 
went to see the rector in order to inform him that a scientific misconduct had been detected at his 
division. 

The technical assistant immediately confessed her misconduct but, right from the beginning, also 
emphasized that this had been a single event. It had nothing to do with previous projects she has 
been involved in; all data so far collected with her help has been done according to the rules. In 
opposition to the rector’s claims, she explicitly states once more in her e-mail from September 3, 
2008: "Before the Council I also did not confess to any data fabrication regarding the published 
studies - I admitted the incident from April - and even then I pointed out that I wanted to know 
whether it would actually be possible to ‘crack’ the chamber as I had heard about at the beginning 
of April!" 

That the technical assistant terminated her position with MUV at this time is, by the way, not to be 
confused with an admission of guilt. The immediate reason for this decision was that she had not 
been granted a vacation she had requested for family reasons. Apart from that, it was not 
especially difficult for her to take her leave from the university because the work atmosphere at the 
laboratory had started to deteriorate since Prof. Rüdiger’s retirement. 

 

 

2. A Council for Scientific Ethics is misused to destroy scientific data  

Without any investigation, the Council for Scientific Ethics confirmed the suspected fraud it had 
been called to investigate. Already at its first meeting on May 16, 2008, the Council concludes that 
therefore the two publications the technical assistant had contributed to and was listed co-author 
must be retracted. This hasty decision was not only made without validating the data and without 
hearing Prof. Rüdiger, the former director of the Division of Occupational Medicine. Despite her firm 
protestation to the contrary, it is also assumed that all data provided by the technical assistant 
over the years were not based on measurements but had been fabricated. After all, the blinding 
code for the exposure chambers had supposedly been known to her at least since 2005. No one 
believed her explanation that she did not need to know the code because certain cellular changes 
after exposure could be seen so clearly under the microscope that one could tell the difference 
between exposed or unexposed samples almost at first glance. 

Strangely enough, the Council for Scientific Ethics limits its recommendation to retract publications 
to the two papers that deal with mobile phone radiation: the above-mentioned paper in Mutation 
Research from 2005 and another one from 2008 with the title "Radiofrequency electromagnetic 
fields (UMTS 1950 MHz) induce genotoxic effects in vitro in human fibroblasts, but not in 
lymphocytes" authored by C. Schwarz, E. Kratochvil, A. Pilger, N. Kuster, F. Adlkofer and H.W. 
Rüdiger published in the International Archives of Occupational and Environmental Health2. The 
remaining six publications, which also show evidence for genotoxic effects through ELF 
electromagnetic fields, were not of interest to the Council for Scientific Ethics and drop into oblivion 
for the time being. This is only one of the several pieces of evidence that reveals that the present 
case is not primarily about scientific but rather economic interests. The intention to eliminate a 
serious obstacle for the mobile communication industry is clearly shown. 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 5 of 23 

MUV’s rector demands the retraction of two publications 

Based on the decision of the Council for Scientific Ethics the rector demands of Prof. Rüdiger to 
sign two "Letters of Retraction" for the studies about genotoxic effects of GSM radiation (Mutation 
Research 2005) and UMTS radiation (International Archives of Occupational and Environmental 
Health 2008). Prof. Rüdiger’s objection that there could be no doubt about the accuracy of the 
published data, which had been confirmed by independent teams, is disregarded by the rector. 
Further, he ignores that the accusation of not adhering to the blinding protocol - based on the 
investigation of the Council for Scientific Ethics - does not at all apply to the publication of 2005, 
because years ago the responding data were obtained at the Free University of Berlin and not at 
MUV. He explains his decision with the vote of an independent commission to which Prof. Rüdiger 
has to submit even if he is convinced of the soundness of his data. Reluctantly, Prof. Rüdiger yields 
to the enormous pressure and signs the two letters prepared by the rector to the editors of both 
international journals. 

Prof. Wolf obtains the technical assistant’s consent for the retraction of two publications 

Prof. Wolf takes the two letters to persuade the technical assistant to also sign. On May 22, 2008, 
in a conversation outside of the university he presents to her Prof. Rüdiger’s declarations of 
consent. He makes it clear to her that the retraction of the studies is inevitable, because it is 
already her ability to recognize exposure by just looking at the samples that suggest the possibility 
of systematic assessment errors. The technical assistant, though not aware of any such errors but 
intimidated enough and knowing that her former director signed already, signs too.  

The other co-authors of the two publications, Prof. Franz Adlkofer and Prof. Niels Kuster - who do 
not belong to MUV and who cannot be put under a similar pressure - refused to give their consent 
to the retraction as they could see no reason to do so, based on the information they had. Without 
any consideration of this fact, the rector of MUV in a first step informs the editors of both scientific 
journals that the two publications are most likely based on a major scientific misconduct and that 
they have to be retracted. 

The chair of the Council for Scientific Ethics turns out to be an employee of the mobile 

phone industry 

Two days after the rector’s request to retract the publications, a surprising news item surfaced: the 
chair of the rector-appointed, three-member Council for Scientific Ethics is a lawyer who works for 
a company of the mobile phone industry. As the previously assumed independence of the Council 
cannot be reconciled, Prof. Rüdiger and the technical assistant immediately withdraw their 
signatures from the "Letters of Retraction". Prof. Rüdiger requests of the rector that the Council 
reassemble under a neutral chair and allow him to make his case. Moreover, he asks that the lab 
data also be reviewed as this had not been done so far. After all that it should have been obvious 
that the rector accepts Prof. Rüdiger’s suggestion to replace, due to partiality, the chair of the 
Council for Scientific Ethics and entrusts the Council under a new chair with the further 
investigation of the accusations. For the time being, the rector does not respond to this suggestion. 
It is not until the events allow no further refusal that he concedes to arrange at least for a new 
chair of the Council. 

The rector is entitled to appoint the three-member Council for Scientific Ethics according to certain 
rules. As each appointment is kept secret, he could have indeed assumed that nobody would learn 
that an employee of the mobile phone industry had been appointed chair. It was only by chance 
that this information was revealed. This unbelievable event does indeed further support the 
suspicion that in our case we do not deal with scientific but with economic issues. Obviously, the 
attack on the results from the Division of Occupational Medicine had been planned well in advance 
and its implementation was under way with a series of actions. Before becoming active, a new 
Council for Scientific Ethics had to be appointed which was only possible in the beginning of 2008. 
With the chair held by a lawyer employed by industry the requirements were met to elegantly 
eliminate the unwelcome research results with the greatest possibility of success. What somewhere 
else would have hardly been possible, at MUV3,26 the circumstances certainly do not speak against 
such an assumption, and the subsequent course of events confirms it from always new angles.  

 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 6 of 23 

3. MUV’s rector informs the public about fraud at his university 

Yet, in this situation the rector follows a logic that can only be explained with conceitedness and a 
lack of insight. He trusts in the findings of the Council for Scientific Ethics. Its doubtful findings that 
seem to have been presented to him only orally - there are supposed to be no minutes of the 
Council’s meeting - are sufficient for him to inform the public about the accusation of fraud. 

On May 23, 2008, a press release4 is published in which the public is informed about the rector’s 
serious suspicion that the work on genotoxic effects of mobile phone radiation by the former 
Clinical Division of Occupational Medicine has been fabricated. The rector responded rapidly and 
decisively to the serious suspicious factors, he called on the authors of his university to retract 
their publications, and he informed the editors of the scientific journals, in which the publications 
had been published, "that the aforementioned publications are based with very high probability on 
serious scientific misconduct." 

He argues that the statistics of the data of both publications were contested by other research 
groups in Letters to the Editor and that an internal investigation at his university which he 
prompted also supports the suspicion that the data have not been measured experimentally but 
fabricated. The suspicion is corroborated substantially by the fact that it was possible to convict a 
team member involved in both publications of fraud, "... this author had based her entire working 
procedure on producing preconceived results." The team member had immediately confessed to 
her behaviour and soon thereafter terminated her employment with MUV. The Clinical Division of 
Occupational Medicine, which had been under the leadership of Prof. Rüdiger until October 2007, 
would now undergo "radical reorganisation, with the aim, among others, to ensure that scientific 
and ethical criteria are complied with in the long term". 

The concluding statement of the press release states: 

"Rector Wolfgang Schütz emphasises that 'regrettably malversation occurs time and again in research practice'. 
Therefore, he adds, it is necessary to act quickly and with determination. 'This it what the MUV owes to the 
university’s reputation, researchers and lecturers, students and not least the public'. Rector Schütz is confident 
that 'the authors will ultimately show understanding, the more so because also their scientific reputation is at 
stake'." 

The affected authors object to the rector’s press release 

The authors Prof. Adlkofer and Prof. Rüdiger declare in their counter statement5 that they are not 
willing to retract the listed studies just because of the MUV rector's order as they are still convinced 
of the soundness of the described data in these publications. The technical assistant’s "data 
fabrication" did not take place during the work of the criticized studies, but much later and long 
after Prof. Rüdiger’s retirement. It is true that the statistics of the studies have been contested, but 
this is explained by the fact that the critics are not familiar with the testing procedures. The 
knowledge about the genotoxic effects of mobile phone fields is without doubt very important for 
the risk assessment of the technology. To retract the publications without a valid reason therefore 
does not fit with the authors’ view of scientific responsibility to the public.  

The German newsmagazine Spiegel spreads the word about the alleged scandal 

Spiegel staff writer Manfred Dworschak, who has already repeatedly attracted attention with 
sensational articles that mock critics of mobile communication technologies to the great delight of 
the involved industry, now picks up the story from Vienna. In an article with the title Beim Tricksen 
ertappt [Caught at foul play] in Spiegel 22/086, he reports that two sensational studies about the 
risks of mobile phone radiation are obviously the work of a fraudster and after her confession are 
basically worthless. With a suggestive undertone Dworschak asks his readers: "Was wussten die 
leitenden Professoren?" [What did the supervising professors know?] 

What is remarkable about this article is the disclosure that the technical assistant uncovered as a 
fraudster supposedly has been suspected of data fabrication for quite some time. Obviously, a 
victim had to be found with whom the fraud could be proven, and choosing the socially weakest 
member of the scientific team, a technical assistant, seemed to be the most convenient way.  

Nothing is more effective to quickly dispense with scientific data than to claim they are fabricated. 
And in this case, nothing else would be more suitable to earn the gratefulness of the mobile phone 
industry. That Dworschak, in this process, adopted the claims of the rector from MUV and Prof. 
Lerchl unchecked does not seem to have bothered the editors of a newsmagazine, which otherwise 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 7 of 23 

prides itself with being independent and critical. The news about the alleged fraud was picked up 
by the major daily newspapers in Germany and far beyond. It was reported in the German medical 
journal Deutsches Ärzteblatt7 and the word spread internationally through such major scientific 
journals as Science8 and the British Medical Journal9.  

Prof. Adlkofer responds to the Spiegel article with a letter to the editor 

"The technical assistant Elisabeth K., who supposedly has been caught at foul play, declared in front of 
witnesses on May 29, 2008 that all experiments she has conducted and evaluated as part of the mobile phone 
research at the Medical University of Vienna have, without exception, been done under double-blind conditions 
at all times. In fact, the investigation into the events of Vienna in whose context she has been accused of 
scientific misconduct has so far not furnished any evidence. The basis for this accusation, after all, only consists 
of pure suspicions and deliberate misinformation whose causers can currently only be guessed at. It seems to 
be their ultimate goal to dispose of the research results from the two discredited publications. They will have to 
come up with something different now because, as things stand at the moment, the authors who are not 
associated with the Medical University of Vienna do not even think of following the rector’s request to retract 
their publications from the respective scientific journals." 

Yet the Spiegel does seem to find it neither necessary nor opportune to print this letter to the 
editor. 

 

 

4. The replacement of the chair of the Council for Scientific Ethics changes  
the initial situation  

Against the MUV rector's will Prof. Rüdiger is finally successful in having the Council for Scientific 
Ethics reconvene under a new and neutral chair. In two hearings, on June 19 and July 24, 2008, 
the Council deals once again with the accusation of data fraud in the publications on genotoxic 
effects of mobile phone radiation. 

A 'talk between colleagues' is believed to help settle things amicably  

Ten days prior to the meeting scheduled by the Council for Scientific Ethics for July 24, 2008, Prof. 
Rüdiger receives an unexpected e-mail from a member of the Council, inviting him to have a talk 
between colleagues with no minutes being taken so that some problems may already be solved 
beforehand. This talk was set to take place right before the scheduled meeting in the presence of 
another Council member. In view of the scantiness of the evidence, which by now must have been 
obvious, it looked as if a solution was sought to bring this issue to an end without the rector losing 
his face. 

During the talk, it is proposed that Prof. Rüdiger should distance himself from the publication in the 
International Archives of Occupational and Environmental Health from 2008 based on formal 
reason - because of shortcomings in the blinding procedure that cannot be completely ruled out. In 
return, the accusation of fraud for both publications would officially be dropped and the publication 
in Mutation Research from 2005 would stand. This proposal for compromise is explained with the 
argument that otherwise the rector would have to maintain his accusations of fraud in another 
press release even if data fraud could not be definitively proven. This would undoubtedly badly 
damage the reputation of the authors of the publications and that of MUV as well. Only after a 
great deal of persuasion, Prof Rüdiger agrees to the proposed compromise. The Council members 
were able to convince him that if he refused, he could not shoulder the responsibility for either of 
the possible outcomes: the unhampered continuation of the campaign would damage the 
reputation of the involved scientists; giving in by the rector - which could hardly be expected - 
would affect his personal reputation and that of MUV. Thus, Prof. Rüdiger agrees to the 
compromise with the explicit condition that the accusation of fraud would from now on not be 
mentioned for any of the publications and that the request for retraction of the publication in 
Mutation Research 2005 would never be made again. 

The proposal for an "amicable agreement" is accepted 

In the minutes of the meeting of the Council for Scientific Ethics from July 24, 2008, the 
summarizing conclusion states that the claim of fraud can no longer be maintained because there is 
no evidence for it.10 The professors Adlkofer and Rüdiger are permitted to read the minutes in the 
rector’s office of MUV, but they are denied a copy as the rector had declared them a classified 
document. Therefore, it is all the more disconcerting that Prof. Lerchl obtains a copy of the minutes 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 8 of 23 

and seems to have even been allowed to use it freely. After all, thanks to this fact the document is 
now in our hands - through various avenues and certainly not intended by Prof. Lerchl.  

The minutes reveal that the so-called "causa Rüdiger" definitely received a different assessment 
under the new chair of the Council for Scientific Ethics compared to his predecessor. The change of 
assessment shows especially in the following points: 

� It is thought-provoking that the technical assistant is shown in a completely different light. A 
member of the former Council for Scientific Ethics had assured Prof. Rüdiger and Prof. Adlkofer 
that during the hearing the assistant accused of data fabrication had acted as a hard-boiled and 
tough fraudster, capable of doing anything and absolutely untrustworthy. Under the new Council 
chair, Prof. Rüdiger is now informed that the technical assistant appears to be a highly intelligent 
and eloquent young woman who knows how to argue with credibility and who made an excellent 
impression during the three-hour hearing. She clarified that double blinding was provided, that 
she has always worked under double-blind conditions, and that the speculations of her knowing 
the code for the exposure chamber since 2005 are not true. The analysis of the samples had 
always been performed without knowledge of the code. 

� Prof. Michael Kundi (MUV), who had been consulted as an expert on statistical analysis, also 
found the low variance of the results striking but explained why this does not automatically equal 
fraud as claimed by Prof. Lerchl. When using a computer-aided analysis for the comet assay, the 
variance coefficient is up to 10 to 15%, after analyzing a minimum of 50 cells. In contrast, the 
results of the technical assistant who used visual analysis methods showed only a variance of 1 
to 2% per 500 cells. It has been known empirically that results based on visual analysis methods 
usually show a much lower variance. Based on this knowledge, Prof. Kundi does not consider the 
results provided by the technical assistant as impossible even though such a low variance comes 
close to the threshold of the observable. 

� The technical assistant also helps clarify the statistical abnormalities that came under attack. As 
already stated at the hearing before the former Council for Scientific Ethics on May 16, 2008, she 
reports that for many years she has been able to recognize changes in cells under the 
microscope which infers their exposure status. Such characteristics as increased occurrence of 
"comet tails", more irregular cell growth, and difficulty in lifting cells from the petri dish, would 
assign the sample to the exposed group. No doubt, knowing as to whether a sample has been 
exposed or not reduces the significance of the coding, which is designed to ensure blinding 
conditions during the evaluation process. The qualitative differences recognizable under the 
microscope already at first sight are simply quantified during the subsequent counting of cells, or 
put it another way: the subjective factor of knowing prematurely as to whether a sample is 
exposed or not influences the statistical analysis only in such a way that the scattering range and 
the coefficient of variation decrease. This expertise based on years of experience and exceptional 
powers of observation should not be held against the technical assistant. That differences can be 
recognized already at first sight under the microscope should rather be considered a sign of the 
extent to which mobile phone radiation causes cell damage. If those changes were not there in 
the first place, they could not be detected. 

� The question remains controversial as to when the technical assistant had been able to crack the 
coding. She herself says that she has known about it since April 2008. Her co-worker, who 
obtained this knowledge around the end of 2007 during the maintenance of the exposure set-up 
informed her about it, and she had seen it confirmed in her investigations. Contrary to these 
statements, the members of the Council for Scientific Ethics are convinced that she has known 
the coding of the exposure chambers at least since August/September 2005. They had to be, 
because this assumption played a key role in the search for a compromise intended to save the 
rector from admitting an irresponsible information policy and to make it possible for Prof. Rüdiger 
to retract one of the two publications. The assumed date seemed convenient to help bring this 
issue to a conclusion with an "amicable agreement" as this prospect had already been announced 
at the beginning of the meeting according to the minutes, and we translate: 

Based on the available files, it appears to be not at all that unrealistic that Prof. Rüdiger would agree to an 
announcement of retracting the publication from 2008. […] The wording of such an amicable agreement 
under discussion would, on the one hand, sufficiently accommodate the interest of the Medical University as a 
research facility, without, on the other hand, permanently - considering that based on the currently available 
findings of the hearing it cannot be assume that he had known anything about the decoding of the blinding - 
and inappropriately damaging Prof. Rüdiger’s scientific reputation.  



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 9 of 23 

 Without an agreement on when the technical assistant had known the coding, the Council for 
Scientific Ethics now made its own assumption about the date to base its proposed compromise 
on. The minutes of the preliminary discussion conclude with the statement that the rector of the 
university agreed and that an "amicable agreement" of this nature should be sought, and we 
translate: 

The Council for Scientific Ethics assumes that the statements derived from the investigation findings below, 
so to speak, form the (tacit) legal basis for the amicable agreement with Prof. Rüdiger. On the supposition 
that Prof. Rüdiger will meet his agreed-upon obligation of retracting the study from 2008, the case is 
considered closed and then the listed considerations are no longer regarded as important. […] The question 
of scientific misconduct is resolved through the amicable agreement with Prof. Rüdiger. The issues of 
appropriate methods and consistent research results should, from now on, be purely a matter of scientific 
discourse.  

But the minutes also reveal the restrictions Prof. Rüdiger explicitly made as a condition of giving 
his agreement to the compromise. He would only agree to the retraction of the study from 2008 
because he could not completely rule out problems with the blinding procedure. Also, he would 
knowingly take this step for himself and does not speak for any of the other authors of the study 
and would rather expect their opposition. 

 

 

5. After July 24, 2008, further fraud claims are false statements 

The most important result in the minutes of the meeting of the Council for Scientific Ethics from 
July 24, 2008, however, is that the fraud claims could not be substantiated, and we translate: 

The results of the investigation did not provide any evidence that knowing the codes had been used deliberately 
to manipulate the results of the project or had otherwise been relevant to the research results. Especially in 
light of Prof. Kundi’s re-evaluation, no conclusion can be drawn as to whether the samples used at that time 
were suitable or not. It could not be shown that the unusually low variance of the results of the evaluations […] 
would be completely impossible and a clear sign of data manipulation (statement of Prof. Kundi).  

Obviously, the Council only stuck to its claim that the technical assistant had known the codes for 
much longer than admitted so as to reach a compromise between the rector and Prof. Rüdiger. The 
reason why the Council did not take any further action to the disadvantage of the technical 
assistant can obviously be explained by this fact. 

The minutes of the meeting are also very important regarding a turning point: anyone who knew 
about the results of the investigation and deliberately continued to talk about fraud in public after 
July 24, 2008 would be guilty of making a false statement. Therefore, under normal circumstances 
it would have been quite clear that after the investigation the findings had to be presented to the 
public instead of keeping them secret and, thus, promoting further fraud accusations.  

Prof. Rüdiger retracts the publication from the International Archives of Occupational 

and Environmental Health of 2008 

As stipulated in the "amicable agreement", Prof. Rüdiger explains in a subsequent letter to the 
editors of the International Archives of Occupational and Environmental Health his consent to 
retract the publication from 2008 because of the fact that he cannot completely rule out problems 
with the blinding procedure: 

"As the corresponding author I herewith withdraw the publication "Radiofrequency electromagnetic fields 
(UMTS, 1950 MHz) induce genotoxic effects in vitro in human fibroblasts but not in lymphocytes” by Claudia 
Schwarz, Elisabeth Kratochvil, Alexander Pilger, Niels Kuster, Franz Adlkofer, Hugo W. Rüdiger. Int Arch Occup 
Environ Health (2008) 81:755-767. I came to the decision because I cannot guarantee anymore that the 
blinding of the experiments, which I have considered as a particular strength of this work, was ensured with 
absolute certainty. This makes it difficult for me, if not impossible, to successfully defend the published data 
against the criticism that came up after their publication. Nevertheless, I myself am convinced that our results 
are correct and that they will be confirmed in the near future. All authors of the article have been informed 
about this decision. I apologize to the readers of IAOEH and to the scientific community for inconveniences."  

 

 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 10 of 23 

6. MUV’s rector disregards the findings of his Council for Scientific Ethics 

The second press release of MUV is a document of a breach of promise 

As soon as Prof. Rüdiger agreed to the dubious compromise, the rector ignored the "amicable 
agreement" as well as the statement of the Council for Scientific Ethics that accusations of fraud 
could not be proven. On July 29, 2008, another press release of the MUV announces already in the 
heading that Prof. Rüdiger has retracted his obviously incorrect mobile phone study. Afterwards all 
previous accusations of fraud made by the rector are fully renewed11: 

"Following a hearing before the Council for Scientific Ethics (a body set up at the Medical University of Vienna 
[MUV] four years ago to assess cases of scientific misconduct), Dr. Hugo Rüdiger, the former Head of the 
Division of Occupational Medicine and retired as Emeritus Professor in 2007, has withdrawn at least one of two 
disputed publications, viz. the one that came out in March this year, regarding the alleged DNA damaging effect 
of mobile phone radiation. First related reports appeared in a MUV release on the 23rd of May this year.  
The suspicion expressed at that time was that the data published in the study were manipulated, which could 
be corroborated additionally now that it was proven definitely that the employee who conducted the 
experiments had known the blinding code since August 2005. As the changes induced by radiation on the cell 
nucleus are identified under the microscope, blinding is essential to ensure that none of the investigators knows 
beforehand which cells have been exposed to radiation and which have not. As a consequence, Prof. Hugo 
Rüdiger in his capacity as the Head of the team conducting the study and corresponding author of the 
publication withdrew it at his own initiative.  
As has been reported previously, said employee was commissioned to conduct test trials within the framework 
of an in-house quality control in April this year that were also used for the two publications and then supplied 
data without having made any related microscopic studies and evaluations beforehand. Following her 
conviction, she immediately confessed to her behaviour and terminated her employment relationship with the 
MUVI with immediate effect. Already before that, a statistical expertise commissioned by the Council for 
Scientific Ethics had expressed doubts regarding the correct collection of data published in the two works. 
[...] 
Regarding the criticism voiced at several instances with regard to the composition of the Council for Scientific 
Ethics it must be mentioned that the lawyer who acts as a Council member (a civil servant, but employed with 
a mobile phone company meanwhile hived off from federal sovereignty) aimed to avoid the impression of 
partiality and was therefore substituted, especially for this case, by a former member of the Administrative 
Court."  

Thus, the rector sees the "causa Rüdiger" as terminated and adds: 

"We have undoubtedly responded quickly and unambiguously, which is what we owe to our university's 
reputation, to researchers and lecturers, as well as students. Methods not complying with scientific objectives 
and the ethos of correct scientific practice cannot be tolerated. I'm very calm now that Mr Prof. Rüdiger in the 
end realised what had to be done."  

With his press release from July 29, 2008, the rector not only ignored the compromise that had 
been negotiated by the Council for Scientific Ethics with Prof. Rüdiger in the rector’s own interest, 
but he reinforced the accusation of data fabrication. With his malicious statement that, in the end, 
Prof. Rüdiger had shown understanding, he implies that with the retraction of his study he 
indirectly admitted the misconduct. That the compromise actually was a blackmail to keep the 
rector from losing his face is not mentioned at all. It is implied that the criticism of the composition 
of the first Council for Scientific Ethics was unjustified, the replacement of the chair as unnecessary 
and a concession to Prof. Rüdiger’s sensitivities rather than a necessary consequence of a proven 
partiality. This sheds a strange light on the rector’s sense of justice, given that his attitude is not in 
line with the usual European legal standards. 

The rector’s press release appears to be platitudes in an attempt to save his reputation. The factual 
deviations of the press release from the statements in the minutes of the council’s meeting are so 
significant that they virtually force the latter’s nondisclosure. Prof. Adlkofer and Prof. Rüdiger, who 
as affected persons were at least allowed to read it under supervision, had to confirm in writing 
beforehand that they will never make use of its contents. Surprisingly, Prof. Lerchl is one of the few 
confidants who have access to the minutes. If there were another piece of evidence required to 
prove the alliance between Prof. Lerchl and Rector Schütz, here it is. In order to reinforce his 
words, the rector has even been willing to accept financial losses to the detriment of his university. 

The rector obviusly returned over 100,000.00 Euro that Prof. Rüdiger had received for his studies 
from the Austrian Workers' Compensation Board (AUVA). This gesture was doubtlessly meant to 
demonstrate that when MUV assumes fraud it can do very well without funds used to fabricate 
data. A similar attempt to deceive was made apparently in regard of the REFLEX project which was 
funded by the EU Commission within the 5th Framework Programme. Unexpectedly and four years 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 11 of 23 

after the conclusion of the REFLEX project, the EU Commission requested the return of 8,300 Euro 
from MUV, part of a 187,000 Euro payment for research. Prof. Adlkofer, the coordinator of the 
REFLEX project, was informed by the EU that the reason for this rather unusual proceeding, which 
Prof. Lerchl, of course, immediately tried to interpret according to his own agenda, is not 
associated with a fraud charge. 

Prof. Rüdiger and Prof. Adlkofer comment on the rector’s breach of promise  

How far the press release contradicts the findings of the rector-appointed Council for Scientific 
Ethics mandated to investigate the facts of the case can be seen from the statement by Prof. 
Rüdiger from August 2, 2008: 

"That the rector ignores the compromise he himself had endorsed in the first place and then confirms with his 
second press release from July 29, 2008 the validity of his first one from May 23, 2008 speaks for itself. 
Especially the following points need clarification: 
1. The mobile phone study is not retracted by me because it is evidently incorrect, but solely for formal 

reasons. 
2. The retraction is the result of an internal agreement (compromise), which had been agreed by the rector and 

to which he now does not adhere.  
3. The ongoing investigation over the past months did not lead to findings that prove the fake of published 

data. To a written inquiry by the chief editors of the International Archive of Occupational and Environmental 
Health from June 3, 2008, the rector has not yet replied. 

4. It has not been proven that the employee conducting the experiments has known the blinding code of the 
exposure chamber since August 2005. 

5. Because of his reference to suspected data manipulation he had announced on May 23, 2008 (but which 
since then has not been validated by the Council for Scientific Ethics), the rector keeps the suspicion of fraud 
at least indirectly alive — which is not justifiable. 

6. His mentioning of the publication E Diem, C Schwarz, F Adlkofer, O Jahn, HW Rüdiger (2005) Non-thermal 
DNA breakage by mobile-phone radiation (1800 MHz) in human fibroblasts and in GFSH R17 rat granulosa 
cells in vitro. Mutation Research 583, 178-183 is misleading because this paper has not been retracted." 

The following exchange illustrates how little the rector of MUV has actually been interested in any 
clarification of the facts. On August 27, 2008, in a letter to the rector, Prof. Adlkofer points out a 
contradiction that had struck him in the minutes. He informs the rector that he could agree to the 
retraction of the publication only if this contradiction is clarified. Moreover, he demands that the 
minutes be published: 

"Dear Professor Schütz, 
Following your invitation, I looked at the minutes of the Council for Scientific Ethics from July 24, 2008 in the 
presence of Prof. Lechner and a staff member of the rector’s office on August 26, 2008. Except for one 
sentence, which requires further clarification, the circumstances are described as I know them. In my opinion, it 
is a shame that you do not intend to make this document available to the public because it would be suitable to 
clear up misunderstandings and to put an end to allegations made against individual people.  
The sentence in question reads as follows: Ms. K. is surprised by her notes (from 2005), which she seems to be 
unable to remember, and explains that they obviously are about successful experiments to understand the 
code. According to the colleague Mr. Lechner, this sentence is regarded as evidence that Ms. K has known the 
code since 2005 and that, therefore, an improper influence over the data evaluation cannot be ruled out with 
certainty. Since nowhere else in the text this assumption seems to be validated, but is firmly objected in 
several other places, I am of the opinion that it might be possible that Ms. K. has been quoted in an 
abbreviated or even wrong manner.  
I, therefore, ask you to arrange that Ms. K is also given the opportunity to take a look at the minutes. In case 
she agrees with the interpretation of Mr. Lechner regarding this sentence in the minutes, namely that she  
knew the code since 2005, this confession would be sufficient for me to also agree to retracting the publication 
from the IAOEH. However, if she can disprove this interpretation of the sentence with plausible arguments, I 
cannot see any reason for retracting the publication in question. 
Once again, many thanks for being so cooperative and my sincere regards" 

But Prof. Adlkofer’s letter remains unanswered. Obviously, too much clarification in the "causa 
Rüdiger" is not desired. 

The second press release of MUV is proof of the fact that the rector does not agree with the result 
of the hearing as conducted by the appointed Council for Scientific Ethics, and especially does he 
not agree with the minutes, which have been recorded under the supervision of the neutral chair. 
According to his office, he has the right in such a situation to disregard the minutes and make 
decisions according to his own discretion - of which he made extensive use in the "causa Rüdiger".  

  

 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 12 of 23 

7. A third press release by the rector exposes the Council for Scientific Ethics 

once and for all   

After the meeting of the Council for Scientific Ethics on July 24, 2008, the campaign against the 
research findings from MUV seemed to finally face failure. Since this had to be prevented at all 
costs, the journalist Manfred Dworschak takes again action as the rescuing angel. In a Spiegel 
article, whose origin is clearly owed to a connection with Prof. Lerchl, the "true" reasons are 
revealed how such a fraud scandal could have happened at MUV.  

Der Spiegel ridicules Prof. Rüdiger and all those who doubt the safety of mobile phone 

radiation 

Under the headline Die Favoritin des Professors [The professor’s favourite]12, Dworschak begins his 
article with an announcement printed in bold reading like this: Vienna researchers believe to have 
shown that mobile phone radiation damages DNA - with apparently fabricated studies. The case is 
an example of how to handle tough fraudsters: who should uncover fraud cases when science itself 
is overwhelmed? The article goes on to tell in broad strokes what Prof. Lerchl will later present to 
the public in his book about the Fälscher im Labor und ihre Helfer [Fraudsters in the lab and their 
helpers]. The previous allegations are more or less presented as facts. A new element is added: 
ridicule the enemy and make the campaign initiators heroes. Illustrated with corresponding 
images, the "old" Prof. Rüdiger is portrayed as some kind of "Professor Unrat" [a book by Heinrich 
Mann] who is infatuated by a young and beautiful woman, without realizing how she is fooling him. 
He is juxtaposed with the "proper" Prof. Lerchl who has bravely taken up the fight against the 
infamous fraudsters in science and succeeded against all opposition. It is noted with displeasure 
that the investigation of the case at MUV proceeds only very slowly and that the findings of the 
clear-up are still highly insufficient despite of the undisputed fraud. Therefore, also the responsible 
ones at MUV, the Council on Ethics in Science and the rector, are not excluded from discriminating 
allegations.  

To obtain again Prof. Lerchl’s approval the rector responds to the defamation in Der 

Spiegel with a third press release, in which he repeats all his claims of fraud 

Instead of clarifying the question whether the technical assistant indeed knew the blinding code 
since 2005 or not, so that he could have reconsidered and, if necessary, corrected his attitude in 
the case, the rector distributes on September 1, 2008, a third press release - a week after the 
Spiegel article came out - in which he brings his suspicions once more before the public. Probably, 
he wants to appease Prof. Lerchl who seems to be just as disappointed and annoyed about the 
outcome of the investigation in Vienna.  

The latest press release13 with the headline "Science and Truth" starts out as follows: 

"MUV is one of the first universities in Austria to establish a Council of Ethics in Science and guidelines for 
correct conduct of studies and their publication. Thus, it is able to pursue optimal crisis management in 
accordance with its own criteria when faced with difficult and challenging situations." 

Thereafter, the "causa Rüdiger" is discussed:  

"In the last few weeks, partly misleading and highly contradictory reports appeared on two studies performed in 
part at the Medical University of Vienna, published and conducted on the responsibility of the University 
Professor emeritus Dr. Hugo Rüdiger, previously head of the Clinical Division of Occupational Medicine, on the 
subject of 'DNA-damaging effects of mobile phone radiation'.  
On this issue the Medical University of Vienna takes a basic stand on scientific misconduct and documents the 
procedure which – based on a justified suspicion concerning clarification of the case and after a final hearing 
before the Council of Ethics in Science – led to Dr. Hugo Rüdiger withdrawing his study." 

After a detailed description of the rules that must be adhered to in the search for truth in science, 
comments on the studies about mobile phone radiation are made. It is shown in an exemplary way 
that the investigation adhered to the currently valid rules:  

"1.) The Council of Scientific Ethics was entrusted with the task of investigating the charge.  
It had several indications of data fabrication – i.e. grave misconduct.  
* In two published “Letters to the Editor”, grave doubts were expressed about the statistics reported in both 
publications (in particular, an implausibly low biological dispersion of data)  
* The same conclusion was drawn by a professor of medical statistics commissioned by the Council of Scientific 
Ethics to write an expert report.  
* The author of the studies who performed the scientific experiments had entirely fabricated the data at 
experiments performed in the course of quality management in April this year; these experiments were 
identical to those mentioned in the two publications.  



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 13 of 23 

* This author who is a medical-technical analyst and no scientist admitted this fabrication of data during quality 
management and resigned her job at MUV immediately afterwards.  
* Based on a laboratory log book written by hand, it was found that the author had been aware of the blinding 
code of the experiments since August 2005. She also did not refute this fact – as it was in her own handwriting.  
2.) MUV immediately published all of this evidence in two APA reports.  
MUV informed the publishers of both journals in which the work had appeared about all evidence referring to 
the fabrication of data and recommended retraction of both publications.  
3.) MUV asked all authors – particularly the corresponding author – to withdraw the publications on their own. 
The latter did withdraw one of the publications (however, the reason he cited was that he could not guarantee 
the blinding).  
In the meantime the publisher of the said journal has informed the Rector – in a letter dated 13th August – that 
he is withdrawing the publication because of the absence of blinding, and that he thanked MUV for contributing 
to clarification of the matter.  
The next task of the Council of Scientific Ethics is to determine all further publications in which this author was 
involved while using the same experimental design and then advise the publishers in charge to retract these 
publications as well. This approach of MUV was proof of its rapid, consistent and effective action, which was 
also appreciated in international circles of experts.”  

This account which shows the rector’s breach of promise but, at the same time, also disguises it, 
impressively illustrates what this man understands by truth and ethics in science. That none of the 
arguments the rector refers to in his account can stand up to closer scrutiny has already been 
revealed in the previous chapters. That his arguments are born out of his imagination in an effort 
to protect his interests is evident. In view of the "deal" as the "amicable agreement" between Prof. 
Rüdiger and the rector from July 24, 2008 is referred to in the Spiegel article12, even Prof. Lerchl - 
whose imagination is certainly on par with the rector’s - appears to be baffled. In one of his 
numerous articles in the internet forum of the IzgMFii, he makes the following statement about this 
event exactly two years later, on July 24, 201014, and we translate:  

The second question as to why the rector would still refer to fraud, data fabrication, etc. in three press releases 
is more difficult to answer. I must admit that I cannot understand at all the contradiction between these explicit 
press releases and the ‘deal’.  

Prof. Rüdiger and Prof. Adlkofer also comment on this press release of the rector 

Prof. Rüdiger, who at first was left speechless about this line of arguments by his rector, shares his 
comments a few days after this showdown: 

"In other words this is what the rector would like: After fraud could not be substantiated for the two 
publications, such evidence is now to be abandoned altogether and the publications are to be retracted without 
any investigation. Let me state very clearly: 

1. The general withdrawal of scientific publications without any evidence of inaccuracies in these studies is 
unprecedented internationally.  

2. To destroy - for no reason - scientific findings that have been produced with great effort by many, mostly 
young team members over many years is irresponsible because it challenges the personal integrity and 
professional future of those affected. 

3. It is also irresponsible toward government agencies and others, which have provided substantial funding for 
these studies for years. 

4. It is irresponsible toward society because the submitted findings, which now have been discredited, are of 
great importance to the health of many people (Report to the chair of the Austrian Society for Occupational 
Medicine from September 25, 2008)." 

On September 8, 2008, Prof. Adlkofer publishes a press release with the headline Science and 
Truth in Mobile Phone Research: Current Developments and Background of a Controversy15: 

"[…] After having uncovered this scandal, another meeting of the Council was scheduled, this time under a 
neutral chair. The meeting’s minutes that for incomprehensible reasons are regarded as a classified document 
and are not published - which we as co-authors, however, were allowed to look at - clearly show that the 
allegations directed toward the affected team do most likely not apply. Remaining uncertainties could easily be 
clarified if there were a will to do so. But what does the rector do? With no regard for the contents of the 
minutes, he repeats his allegations in additional public releases. They are even picked up by such an important 
journal as Science, and the German newsmagazine Der Spiegel publicizes it through a sensational article. 
At the homepage of the Medical University of Vienna, the rector of MUV speaks about science and truth in 
general and about mobile phone research in particular. The way he seems to take it led in our specific case not 
only to an unjustified destruction of research results from many years of work, but beyond that into the 
defamation of the participating researchers. A staging like this - even though not new in mobile phone research 
- is contrary to everything expected from scientific and journalistic integrity. And the disposing of well-
documented possible risks humans are threatened by is also contrary to the mandate of a medical university!  

                                                 
ii IZgMF - Informationszentrum gegen Mobilfunk [Information Centre against Mobile Telecommunication] 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 14 of 23 

At the moment, one can only speculate upon the backgrounds of these activities designed to destroy scientific 
data and, subsequently, to also manipulate public opinion. Of course, one can also try to draw obvious 
conclusions from the evidence at hand. Clearing the Vienna research findings out of the way would have the 
benefit of removing at least one important reason that belies the statements of the German Mobile 
Telecommunication Research Programme and challenges the absolute authority of the currently valid exposure 
limits. And if, in addition, it would be possible to prevent the Vienna team from continuing its planned research 
activities within an international framework for the foreseeable future, the telecommunications industry would 
have hardly any reason to complain." 

 

 

8. Also in the Endbericht [final report] of the Council for Scientific Ethics the 
team is exonerated from the accusation of data fraud 

In April 2009, the Council for Scientific Ethics publishes its final report [only available in German] in 
which the results gained through all its meetings on June 19, July 24, September 25, and 
November 13, 2008, are summarized16. With a delay of over three quarters of a year, the report 
now also concludes for the public that the asserted allegations could not be proven. 

Released from fraud allegation 

Translated, the critical paragraph in the final report reads like this:  

However, the Council for Scientific Ethics could not produce proof that the discovered knowledge of the 
concerned laboratory employee on how to break the blinding of the exposure device helped to deliberately 
falsify or fabricate data. A falsification or fabrication of data was denied several times by the concerned 
employee, and in this connection she was exonerated by another informant – among others with a remark 
regarding the proper coding of the slides and, thus, a second blinding.    

This statement by the Council for Scientific Ethics finally clears the team from the suspicion of data 
fraud. This means that allegations by the rector of MUV and by Prof. Lerchl were made wrongfully.  

This inevitably raises the question as to whether the rector of MUV is guilty of abusing his position 
by deliberately ignoring the state of affairs, which has remained unchanged since the meeting of 
his Council on July 24, 2008. In order to spare the rector and of course also MUV a personal 
problem in the present situation, the Council quite obviously searches for arguments and wording 
in its final report that take back the allegation of fraud, but do not remove all doubts regarding the 
publications of the team. This turns the acquittal based on proven innocence into one based on lack 
of evidence and thus second-rate. As has already been explained in Prof. Adlkofer’s and Prof. 
Rüdiger’s statement, several notes of the Council require clarification because they are quite 
obviously based on deliberate deception, half-truth, or even falsehood17. 

Technical assistant fabricated data in April 2008 

We translate from the final report:  

In addition, it was disclosed that a key employee in the laboratory of the former Clinical Division of 
Occupational Health at the Medical University of Vienna being a first author, respectively a co-author of the two 
mentioned papers (the latter published in February 2008) had fabricated data when a quality check in the 
laboratory took place in April 2008. This fact remains undisputed. 

Clarification: As has been explained earlier, the technical assistant indeed submitted data in April 
2008 for which there were no experiments to back them up, but this happened over a year after 
the last mobile phone study finished and half a year after Prof. Rüdiger had retired. Thus, the 
accusation of scientific misconduct is certainly justified, but it has nothing to do with the criticized 
studies. 

Another question begs to be asked then: how could something like this happen with a team 
member who has been above any doubt for over ten years? From the beginning there was 
suspicion that a trap had deliberately been set up for the technical assistant disguised as part of a 
so-called "quality control", designed and prepared by subjects with a joint interest in discrediting 
inconvenient scientific findings. For the planned action against the scientific findings of Prof. 
Rüdiger’s team, quite obviously a plausible explanation was to be created. The allegation of data 
fraud seemed to be the most effective tool. At the right time but against the valid rules, the rector 
appoints a lawyer, employed by a mobile phone company, to be chair of the Council for Scientific 
Ethics. Obviously, the Council was supposed to be supplied with convincing evidence for the 
successful and quick closing of the "causa Rüdiger", whose pursuit Prof. Lerchl had demanded 
already nine months ago and since then again and again.    



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 15 of 23 

A first clue to a well-planned course of action is provided with a note in the Spiegel6 that says that 
Elisabeth K. had already come under suspicion for quite some time - even a current study she had 
been involved in attracted attention for some strange data. The rector Schütz, therefore, had the 
employee covertly monitored for two weeks in April. An e-mail note from the technical assistant to 
Prof. Adlkofer and Prof. Rüdiger on September 3, 2008, reinforced the suspicion: "Even so: the 
rector as well as Prof. Wolf say that these experiments were meant to check on me". The ultimate 
certainty that the technical assistant had, indeed, been set up is furnished by Prof. Lerchl in one of 
his Laborjournal editorials no earlier than 2010. In this text, in which he also documents his close 
cooperation with the masterminds at MUV18, it reads like this: What had happened? According to a 
person involved, the suspected lab technician, Elisabeth Kratochvil, had been set up. She was 
supposed to once again assess slides, which she did and she submitted her findings. The hour 
meter of the microscope's UV lamp, however, showed no move, and, therefore, the assessment 
had not taken place (to recognize comets stained with ethidium bromide UV is necessary).  

To put their plan into action, the newly appointed head of the laboratory was chosen, as he had 
worked with the technical assistant for many years and was convinced of her skills just as much as 
his former superior Prof. Rüdiger. The fraud he then uncovered can certainly not be excused, no 
matter how understandable this incident in regard of the pursued intention may be from a human 
perspective. From our perspective, however, the much greater blame is to be placed on those who 
were determined to sacrifice the team member for their own interests - based on the motto that 
supposedly only applies to the technical assistant, not to themselves: those who defraud once have 
always defrauded. 

A representative of the mobile phone industry is appointed chair of the Council for 

Scientific Ethics 

We translate from the final report:  

Results from the meeting on 16-05-2008 that was chaired by the permanent Chairman of the Council, Dr. iur. 
Farmer, are not considered in the further proceeding as the retired University Professor Dr. Hugo Rüdiger 
publicly claimed a conflict of interest in the person of Dr. Farmer.  

Clarification: The first chair of the Council for Scientific Ethics was certainly not incidentally an 
employee of exactly that industry, which had the greatest interest in destroying the data under 
discussion. That there were obvious reasons for the conflict of interest, which required the removal 
of the chair, is, however, obscured in the above statement. Also the fact that simply the 
appointment of a new chair made it possible to reach a totally different level of information is not 
mentioned at all. The wording rather tries to give the impression that efforts were made to 
accommodate Prof. Rüdiger’s - in this case superfluous - sensibilities. 

In view of such euphemistic tendencies, it is no surprise that no one thought of having to remove 
the entire three-member Council for Scientific Ethics due to a conflict of interest when the first 
chair was withdrawn. The two other members also had already stated with great clarity that they 
had no doubts about the fraudulent intentions of the technical assistant. Even though we are 
pleased to acknowledge the efforts of the new chair to remain neutral, it must be said that the 
second Council as a whole lacked the personal prerequisite for establishing the truth in an unbiased 
and neutral manner. If the other two council members had been replaced too, the rector’s plan 
would already have been thwarted before it ever had had a chance to take off. 

The date of when the blinding code was known is determined by the Council for Scientific 

Ethics   

We translate from the final report:  

The Council did find undisputable proof that in the period the investigations for the publication Schwarz et al. 
(IAOEH, 2008) were carried out, an employee, who evaluated the samples for this publications all alone, was in 
the position to make out whether a sample was exposed or sham-exposed by the setting (according to manual) 
of the display of the coding machine. This fact (knowledge of the blinding code of the exposure device since 
September 2005) was admitted by the employee in the meeting on 24-07-2008 and the statement was 
confirmed in writing. [...] Applying its rules on the preliminary judgment of the matter according to the 
"Guidelines for good scientific practice at the Medical University of Vienna" the Council came to the conclusion 
that breaking the code by a laboratory employee and co-author (without informing her superior) must be seen 
as an act of scientific misconduct. It is a serious break of careful duty that this employee, without taking care of 
appropriate changes in the organizational procedures, did not refrain from collaboration and authorship. Too, it 
is a serious misconduct of the co-author as especially for the discussed experiments the double blinding with 
the help of the exposure device developed in Zurich was emphasized as a specific quality feature. With this, the 
Council states that the data cannot be called scientific sound anymore. This was admitted by the authors 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 16 of 23 

(Schwarz, Diem, Pilger, Rüdiger). That is why the publication in IAOEH was withdrawn by the corresponding 
author. [...]The chief editors of the journal did not publish the withdrawal of the paper but a Letter of Concern. 
[...] The investigations of the Council did not come up with a proof that the senior author or other co-authors 
were informed on the break of the codes. 

Clarification: As evidence for its allegation that the blinding codes have been known for years the 
Council for Scientific Ethics considers the fact that the technical assistant wrote down numbers for 
some experiments in her handwritten lab book from which the code could have been deduced by a 
knowledgeable person. The statement that she also confessed to knowing the blinding code at the 
meeting of the Council for Scientific Ethics on July 24, 2008 and confirmed this in writing is not 
true. She only admitted and confirmed in writing that the entry in the lab book was her 
handwriting, however, not knowing how and when the entry was done. She vehemently opposed 
the Council’s conclusion that she would have been able to crack the blinding code since August 
2005. Furthermore, the Council forgets to mention that, in addition to the blinding by the 
equipment, a second blinding in the laboratory was also always carried out. Thus, the claim that 
the data generated by the team member can no longer be regarded as scientifically reliable is 
unfounded. It is irrelevant that she should have informed her superior about her knowledge of the 
blinding code because at the time of the experiments she had not known the code. Consequently, 
the accusation of an alleged scientific misconduct regarding the authorship and the highlight of a 
double blinding as a special quality characteristic is also irrelevant. 

Here the statements of the Council for Scientific Ethics reveal in particular efforts to exonerate the 
rector by accusing the technical assistant any way imaginable - regardless of truth, probability, and 
humanity. In addition to the above observations, this base kind of dealing with the truth and with 
members of MUV by the Council can be further reinforced by the following facts: 

� As has already been described, a plausible explanation was needed for the "amicable 
agreement" with Prof. Rüdiger that was meant to ensure the retraction of the publication from 
2008 and, thus, to declare the rector - at least to some extent - the winner. This explanation 
was created by an untruthful claim of the Council, namely the technical assistant had already 
known the blinding code since September 2005 which she allegedly admitted. 

� After the meeting of the Council on July 24, 2008, Prof. Adlkofer offered his willingness to the 
rector to immediately withdraw his opposition to the retraction of the above-mentioned 
publication if it could actually be proven that the technical assistant had known the blinding code 
since 2005. He could not agree to the mere claim of such date and he made suggestions on how 
to bring clarification. Prof. Adlkofer never received a reply to his letter. 

� On September 3, 2008, the technical assistant gave her own view of the accusation in an e-mail 
to Prof. Adlkofer and Prof. Rüdiger: 

 "[…] I think, the situation is hopeless insofar - there are notes in my handwriting - whichever way they came 
into being - maybe I am not legally sane anymore because I cannot remember at all having made these 
notes … the notes are dated (I hope I remember correctly) 5.12 without a year - which seems quite practical 
because then one can insert any year [...] At the Council hearing, I said YES that this is my handwriting - 
but I do not know how these notes came into being - I also see them for the FIRST time - after the hearing 
A. P. also said to me: one could actually see that you were unable to remember these notes. [...] Prof. Wolf 
discovered these notes after I had notified him in writing about the error in his report … voilà, and his report 
all of a sudden adds up - in time for the hearing. […] I also did not confess to any data fabrication regarding 
the published studies — I admitted the incident from April - and even then I pointed out that I wanted to 
know whether it would actually be possible to ‘crack’ the chamber as I had heard about at the beginning of 
April!" 

The first author of the publication in IAOEH lacks the credentials for this position in the 

listed authors 

We translate from the final report:  

Too, the Council came to the conclusion that the employee mentioned as first author of the publication in 
IAOEH 2008 did not fulfil the prerequisites of point 1.7.3.4.1 of the Guidelines saying that first in the list of 
authors is the one who contributed most in work, intellectually or conceptually to the project. There is no 
evidence that it was the first author who took the 'initial initiative to start' the publication in IAOEH 2008 'with a 
substantial part in the conception and study design' (point 1.7.3.2.1 of the Guidelines). She neither did take 
part in the evaluation process, nor did she work on the necessary revision of the publication in 2006, nor did 
she read the final version of the manuscript finally submitted by the corresponding author for publication. This 
means that at least three prerequisites mentioned in points 1.7.3.2.1 to 1.7.3.2.5 of the Guidelines for naming 
an author, let alone a first author, in the meaning of point 1.7.3.2 of the Guidelines are not fulfilled. This fact 
had to be judged as a 'violation of the defined rules of authorship' inherent in the publication and, thus, a 
scientific misconduct in the sense of point 2.1.1 of the Guidelines.  



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 17 of 23 

Clarification: This claim that the person listed as first author in the publication under discussion 
would not meet the required qualifications is also a strange allegation. Already in 2007 this team 
member had been assigned by Prof. Rüdiger to present, as a representative of the team, the 
findings she had been involved with generating for discussion at an international conference in 
Switzerland. Based on this presentation, she later wrote the first version of the publication on her 
own which Prof. Rüdiger then submitted to the editors of the scientific journal IAOEH, without 
making any substantial changes. The statistical analysis was carried out under her supervision in 
cooperation with the current head of the laboratory who, incidentally, did not voice any concerns at 
that time that something may not be quite right with the numbers. Only after the peer-reviewed 
manuscript had been returned for revision by the editors, Prof. Rüdiger made changes to the text 
in coordination with the co-authors. The first author received a copy of the manuscript for a final 
check. When she distanced herself from the study at the hearing before the Council for Scientific 
Ethics, it was a surprise that can only be explained by her great fear brought by the claim of the 
Council that there was no more doubt that a colleague had fabricated data. After all, young 
scientists are quite aware that a scientific career can be finished before it has really taken off if 
there is involvement in a fraud case.  

The accusation of the Council that the team member did not have the right to be listed as first 
author cannot be sustained based on these circumstances, and the statement that this would also 
be regarded as a scientific misconduct is far-fetched. The ludicrousness of the argument was either 
not recognized or accepted as it did serve their pursued purpose. 

The publication in Mutation Research in 2005 is exonerated from fraud allegation, but 

presented as scientifically doubtful 

We translate from the final report:  

Concerning the publication Diem et al. (Mutation Research, 2005) for which also charges of data fabrication 
were voiced, the Council could not find any proof, neither for breaking the code nor for falsification or 
fabrication of data. However, in the frame of the investigations it was noted that this publication is based on 
limited data that were gathered in two and a half weeks (in Berlin by the Viennese laboratory employee 
mentioned above). In particular, only one (!) exposure experiment with two samples was carried out for each 
time point, but still statistical calculation was done and published (standard deviation mentioned). This is a not-
justified scientific procedure and reduces the validity of the publication. 

In addition to this, here is a translated excerpt from the minutes from July 24, 2008: 

The findings of the investigation do not allow to conclude that Ms. E. D. had already been successful in cracking 
the code of the exposure chambers in her experiments performed in Berlin in 2003 (basis for the publication on 
2005) nor that they had been known to her. While acknowledging all the evidence, it rather must be assumed 
that she concerned herself with the cracking of the coding for the first time (and successfully) in September 
2005. Further investigations that would look into the circumstances of the experiments in Berlin in 2003 are 
limited by their time and space constraints and seem hopeless. 

Clarification: In an e-mail from September 3, 2008, the technical assistant writes to Prof. 
Adlkofer and Prof. Rüdiger: "As to the paper from Berlin: at that time (data were generated prior to 
2005), I worked with an RF chamber - I was not even allowed to go to the washroom by myself, let 
alone doing anything on my own with this chamber, certainly not cracking its code." 

By injecting its doubts about the validity of this study in the final report, the Council for Scientific 
Ethics again shows its intention to undermine the credibility of the research findings by the team of 
Prof. Rüdiger as a whole. Thus, the Council not only overstepped its investigation mandate, but it 
also entered an area where it lacked the professional competence to judge. That the peer 
reviewers of the scientific journal Mutation Research as established experts had agreed to the 
publication did not seem to be of interest to the Council.  

Earlier studies 

We translate from the final report:  

The investigations ordered by the rector covering earlier publications of the authors concerned did not produce 
any proof of scientific misconduct.  

Clarification: In this context it is only important to note that the rector as well as Prof. Lerchl 
initially forgot, in addition to the retraction of the two publications, to also demand the retraction of 
those six studies in which the same authors had investigated the biological effects of ELF radiation. 
To call these findings into question, in which the mobile phone industry had very little interest, did 
obviously not belong to their mandate. Only when they realized months later that neglecting the 
effects of this kind of radiation could draw inconvenient inquiries, did they also request the 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 18 of 23 

examination of these publications. In this case the activity level, however, did not even begin to 
compare with the one regarding the mobile phone data. 

The final report is a document of contradiction. It states that no evidence of data fraud has been 
found, but is of the opinion that this is not relevant because in any case the published results have 
been created in a dubious way.  

 

 

9. The acquittal from the accusation of data fraud is confirmed by the Austrian 
Agency for Research Integrity 

At some point, Prof. Lerchl and Prof. Schütz did realize that all their attempts had failed to convince 
the editors of the two scientific journals of the necessity to retract the publications of the Vienna 
team from the scientific literature. But all the sudden they had, encouraged by them or not, a final 
opportunity to still reach this goal. 

Just then the Austrian Agency for Research Integrity (OeAWI) was founded, an agency whose 
members include 12 Austrian universities, the Austrian Academy of Sciences, the Vienna Science 
and Technology Fund (WWTF), the Institute of Science and Technology Austria (IST), and the 
Austrian Science Fund (FWF). Most probably at the request of Prof. Schütz and certainly of Prof. 
Lerchl this agency was commissioned to address that which the Council for Scientific Ethics of MUV 
had refused to do: To finally withdraw the publications of the Vienna team suspected of being faked 
from circulation. Considering the dominant role of the MUV and its rector in the medical sciences in 
Austria, the close ties between all research facilities in Austria, and the Austrian style of solving 
problems by negotiating agreements between friends in advance, they could indeed assume that 
their unsuccessful efforts over the past three years to destroy the data would finally be successful. 

Shortly before the OeAWI made its decision, the Austrian Forum Mobilkommunikation (FMK) -  
whose task it is to impart to the public, but especially to the decision makers in the country the 
correct understanding of science in mobile phone research the way the mobile communication 
industry sees it - again presented Prof. Alexander Lerchl’s long list of ‘suspicious facts, indications, 
and evidence of data manipulation’, which as he is convinced give evidence of the scientific 
misconduct of Prof. Hugo W. Rüdiger’s team. Either as a threat or a warning, the release stated19 
that it remains to be seen whether the agency would be able to fulfil the assignment with which it 
was entrusted. The REFLEX study would be a first test. On November 26, 2010, after nearly a year 
of investigation, the statement of the Commission for Research Integrity, set up by the Austrian 
Agency for Research Integrity, was released20. The report starts with the remark that the result of 
the hearing of the Commission is publicized for once only because the topic of the present case is 
already widely known in public. As quite common in Austria, the results of the investigation might 
be best described as an understandable, but factually indefensible effort to try to please all parties 
without meeting the expectations of any. 

In its statement (on available in German) on "Fall 2009/01" - the first case to be decided since its 
inception - the Commission states that the fraud allegations concerning the publications of Diem et 
al. 2005 (part of the REFLEX study) and Schwarz et al. 2008 (a follow-up study) could not be 
verified. Therefore, it must follow that Prof. Lerchl and Prof. Schütz are slanderers who took every 
opportunity over the past three years to destroy the scientific reputation of Prof. Rüdiger’s team 
and to wrongfully violate the personal integrity of its members. At an event, co-organized by the 
FMK in Vienna in 2009, Prof. Emilio Bossi, a Swiss expert for ethics in science, declared that the 
character of those who slander someone is not so different from those who commit fraud and that 
those slanderers should receive similar punishment. The Commission obviously tried to avoid this 
because, in their view, there were probably overriding considerations.    

While the Commission on one hand rejects the accusations of Prof. Lerchl and Prof. Schütz, it does 
state on the other hand that for all publications of Prof. Rüdiger’s team, even those dealing not 
with electromagnetic fields, the documentation of the original data and their presentation raises 
doubts about the reliability of the results. The scientific community, therefore, has not yet come to 
a final conclusion on genotoxic effects of electromagnetic fields, and further carefully designed and 
conducted scientific studies are necessary to clarify any possible associations between 
electromagnetic radiation and cell damage including their causes. With this statement, which could 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 19 of 23 

have been dictated by the FMK, the Commission may well have succeeded in pacifying the mobile 
phone industry and ensuring also its own survival. 

In this context it is absolutely essential to address some of the most serious shortcomings of the 
Commission’s statement, which are at odds with the actual circumstances or events:  

� On two publications with data referred to as contradictory and incomprehensible by Prof. Lerchl 
and published prior to the time Prof. Rüdiger started his studies on possible biological effects of 
electromagnetic fields the Commission states, and we translate: On the comments concerning 
the publications of Diem et al. 1999 and Ivancsits et al. 2002 Prof. Rüdiger responded to in 
writing and in person and could partly clarify the raised issues. However, it remained unclear 
how the published results were generated from the available original data. Based on this, the 
Commission could neither confirm nor deny the fraud allegation made by Mr. Lerchl. Prof. 
Rüdiger explained in writing to the Commission: "This turn of events is completely unclear to 
me. The complete set of the experiments’ documentation of the publications was available to the 
Commission. Therefore, I am unable to comprehend what this turn of events is supposed to 
mean." 

� In another paragraph, the Commission repeats criticism about all publications of Prof. Rüdiger’s 
team, including those that do not deal with the effects of electromagnetic fields, and we 
translate: In all publications, the documentation of the original data and their presentation do 
not follow the guidelines of good scientific practice and, thus, lack the care necessary to be able 
to follow the published results. Prof. Rüdiger also responded to the Commission concerning this 
issue: "Again, I am unable to follow your judgment here, especially since there is no explanation 
provided. After all, this is about publications in peer-reviewed journals." Yet, far more important 
is the fact that the original documents of the mobile phone studies have not been examined at 
all by the Commission. Prof. Rüdiger as the head of the team did not provide them as he had 
never been asked to do so. 

� The following request of the Commission, which could have been also adopted from the mobile 
phone industry, seems particularly strange, and we translate: Considering the importance of the 
results for the widespread use of mobile phone technologies, it would have been appropriate to 
have the experiments confirmed by an independent team prior to their publication. In his reply 
to the Commission, Prof. Rüdiger objected as a part of the studies "had been conducted within 
the EU-supported REFLEX project. The REFLEX group included twelve teams from seven 
European countries, and the results were presented in detail and extensively discussed at 
conferences every six months. Back then, it was said that our results should certainly be 
published. This was also a request of the financial sponsor, in this case the EU." Based on the 
fact that the genotoxic effect of mobile phone radiation had been observed in hundreds of 
experiments and that, in addition to the MUV’s REFLEX team, another REFLEX team at the 
Charité in Berlin had also noted genotoxic effects, it can be assumed that doubts about the 
validity of the study results are not justified. Because of the importance of the findings for 
protecting the public from possible risks of mobile phone radiation but also for the further 
development of mobile phone technologies, scientists and medical doctors do not have a choice. 
They must follow their conscience and act accordingly. The Commission’s criticism is out of 
place. 

� The following statement of the Commission is also completely incomprehensible, and we 
translate: Indeed, the experiments of Diem et al. 2005 were repeated by the team around Prof. 
Speit in 2006, that is, after the data had been published. In doing so, the findings of the Vienna 
team could not be reproduced. The fact that Speit et al. were not able to reproduce the findings 
does not mean that the fraud allegation would have been confirmed. The VERUM Foundation-
financed experiment at Prof. Speit’s place was a failure that can be traced to fact that the carrier 
frequency of 1800 MHz was unintentionally used instead of the modulated form of radiation; 
however, this was only discovered afterwards. Prof. Rüdiger asked the Commission why it does 
not once mention the numerous publications that do confirm his findings. He also pointed out 
that his publications about genotoxic effects of mobile phone radiation have been published in 
peer-reviewed scientific journals and that, despite the heavy pressure by Prof. Lerchl and Prof. 
Schütz, they have not been withdrawn from the scientific literature because the editors did not 
consider the scientific criticism to be credible. The Commission did not consider it necessary to 
respond. It bluntly states: That which we have written remains written. 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 20 of 23 

The Commission’s line of argument to consciously disregard the current body of research is an 
attempt to justify and excuse the behaviour of Prof. Lerchl and Prof. Schütz. Since a data 
manipulation could not be proven, they both would have faced rather uncomfortable consequences 
if not for the Commission’s consideration of their interests. They would not have lasted in their 
positions. If they had been found irresponsible, the institutions they represent, namely the German 
Commission on Radiological Protection at the Federal Office for Radiation Protection as well as the 
Medical University of Vienna, would have faced enormous problems. The Commission obviously did 
not wish to take this responsibility and decided on the matter as quite common in Austria with a 
bad compromise.   

Consequently, the Commission took the path of least resistance. It attempted to surmount the 
insurmountable. It acquitted the team of the charge of data manipulation, but at the same time the 
team had to accept that in the public opinion the significance of their study results was nearly 
ruined. The mobile phone industry had to accept that the fabricated story, of which they had grown 
so fond, had dissolved into thin air. Industry was compensated with the statement that further 
research is needed because up to now the results offer no reliable conclusions. The Commission’s 
obvious struggle for a credible compromise raises considerable doubts about its independence its 
ethical competence. There is much to suggest that the mobile phone industry and the friends in 
science wielded their mighty pen. Perhaps is this also a reason why one of the commission’s 
members declared to be biased and declined the assistance in investigating the case.   

_____________________ 

 

 

Conclusion 

The events at MUV reported here are based on the conflict between economic and scientific interests, which has 
been part and parcel of industrialization of the world from its beginning. As can be seen throughout the history 
of science, this conflict manifests itself very clearly when certain products or their applications that promise 
great financial profits are presumed to be associated with risks to human health and the environment. Research 
findings with possible consequences for the economy, especially when they cannot be reconciled with the 
currently established paradigm, may have a particularly difficult time. 

At the moment, mobile phone research is a striking case in point. Industry and politics tend to take the view in 
regard of possible health risks of RF radiation that wireless technologies are safe for humans. Even though the 
current state of knowledge no longer allows for such an assumption, this view is defended by all means. The 
industry relentlessly employs its huge profits from this technology to push through their interests - with specific 
public relations and by influencing political decisions. This is only possible with the help of a notable number of 
scientists who - for whatever reasons - are willing to support this view. An impressive example of how 
differently findings in epidemiological studies can be interpreted, depending on the view of the scientist, is 
given by the only recently published INTERPHONEiii study21. While such scientists as Prof. Lerchl use the results 
for an all clear signal and once in a while even suggest positive effects22, independent scientists tend more to 
the opinion that mobile communication radiation helps to develop e.g. brain tumours and perhaps also 
neurodegenerative diseases. 

Downplaying interpretation of available epidemiological data is only possible when the findings of basic research 
as from the REFLEX project or its follow-up study at MUV are completely disregarded. The DNA-damaging 
effects of mobile phone radiation as shown in isolated human cells provide strong support for the assumption 
that the epidemiologically demonstrated relationship between long-term mobile phone use and the 
development of brain tumours is causal. The knowledge about this relationship is most likely the true reason for 
the campaign against the research findings from MUV aimed at damaging the reputation and honesty of the 
Vienna research group. The only goal of the campaign was and continues to be to remove unpleasant 
publications from the scientific literature by all means. The findings reported in the publications are not in the 
interest of the mobile phone industry because they are a wake-up call to politicians to provide precautionary 
protection for the public, long before they are forced to do so most probably in the future based on the findings 
of epidemiological studies. The probability of such a development grows from year to year. Precautionary 
measures, however, not only threaten the high profits of the industry, but also require efforts to consider new 
and safer technical solutions. 

What the authors of the campaign did overlook with their short-sighted decision is the fact that by now we do 
not depend anymore on the research findings from Vienna regarding the assessment of causal links. Within the 

                                                 
iii INTERPHONE: International case control studies of cancer in relation to mobile telephone use (QLK4-CT-1999-01563). 
Supported within the 5th Research Framework Programme of the EU. 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 21 of 23 

past years, several studies have been published that prove beyond doubt the DNA-damaging potential of 
mobile phone radiation: 

� Franzellitti et al.23 published in Mutation Research in October 2009 a study in which they prove that the rate 
of DNA strand breakage increases significantly — similar to the observations in Vienna — in isolated human 
trophoblasts after GSM exposure for 16 or 24 hours, respectively. No increase in the rate of DNA strand 
breakage can be observed when the cells are exposed exclusively to the carrier frequency of the mobile 
phone radiation. 

� Only a few days later, Xu et al.24 followed with a publication in Brain Research in which they demonstrate the 
genotoxic potential of mobile phone radiation with a different method. They report that the rate of DNA 
adducts caused by oxygen radicals in the mitochondria of cultured neurons (nerve cells) increases 
significantly after a 24-hour exposure to GSM radiation. 

� In another paper published at the beginning of 2010 in Neuroscience Letters, Campisi et al.25 find an 
increase in oxygen radicals and DNA strand breakage in primary glia cell cultures of rats after the exposure 
to an RF electromagnetic field (900 MHz, modulation similar to GSM). In order to demonstrate the effect, an 
exposure of only 20 minutes at a field strength of 10 V/m (exposure limit: 41 V/m) is sufficient. Again, the 
genotoxic effect remains absent when the exposure only consists of the unmodulated carrier frequency.  

� In addition, a study published by Kesari et al.26 in the International Journal of Radiation Biology at the 
beginning of April in 2010 shows that RF electromagnetic fields (2450 MHz) also develop their genotoxic 
effect under in vivo conditions. In rat brain cells exposed for over 35 days at two hours each day with a 
whole-body SAR of approximately 0.11 W/kg, a highly significant increase in the rate of DNA strand 
breakage was observed. 

� Guler et al.27 provide findings in their also in 2010 published study with which they show that white New 
Zealand rabbits also respond to the exposure (15 minutes per day for 7 days) of 1800-MHz signals similar to 
GSM radiation (electrical field strength: 14 V/m, exposure limit: 58 V/m) with oxidative lipid and DNA 
damage. Once again, evidence was provided that modulated RF electromagnetic fields well below currently 
valid exposure limits can cause genotoxic changes in the brain of experimental animals whose whole body 
was exposed. Why this should be different in humans, there is no explanation. 

� For now the latest findings that indicate DNA-damaging effects of GSM-1800-MHz signals were presented by 
Xu et al.28 at the International Meeting of the Bioelectromagnetics Society (BEMS) in Seoul, Korea, in June 
2010. In two out of four different cell lines, in lung cells of Chinese hamsters and in human fibroblasts, a 
significant increase in DNA double-strand breaks is observed—just like in Vienna—after a 24-hour 
intermittent radiation exposure (5 minutes on, 10 minutes off) at an average of 3 W/kg compared to the 
controls. In human amnion cells only a trend toward an increase is found, and human lens cells show no 
response. Thus these results suggest a cell-specific effect of GSM radiation. 

It remains to be seen how these new findings are dealt with, as they actually reduce the campaign against the 
publications of Vienna team to an absurdity. Truth, of which the initiators of the campaign like to talk in order 
to hide their true interests, cannot be suppressed in science in the long term.  

In the context of the documented events at MUV, we also ponder another question: What motivated two 
scientists in outstanding social positions, Prof. Alexander Lerchl as chairing member of the Commission on 
Radiological Protection in Germany and Prof. Wolfgang Schütz as rector of the Medical University of Vienna, to 
invest a great deal of time and effort to portray scientific data as faked in order to force their retraction from 
the scientific literature? Why did they attempt to do this through means that otherwise are completely 
uncommon in the dealing with research findings, namely untruthful statements, unfair practices of different 
types, and defamation of their colleagues? The discrepancy between the weakness of their arguments and the 
ruthlessness with which they pursued their cause leads to the conclusion that most probably the reasons for 
their doings must lie outside science. 

In this documentation we limit ourselves to the scheming of the rector of MUV, Prof. Wolfgang Schütz. We will 
dedicate a separate documentation to the activities of Prof. Lerchl, who evidently failed miserably as a 
participant of DMF (http://www.pandora.stiftung.eu). Prof. Schütz shoulders the responsibility for the following 
absolutely incredible events at MUV: 

- For the trap disguised as a quality control, which was set up for the technical assistant months after the 
criticized studies had been finished; 

- For the claim that the fabrication of the research results by the provoked scientific misconduct of the 
technical assistant can be taken for sure; 

- For the member selection of the first Council for Scientific Ethics contrary to the rules where the chair had to 
be replaced due to partiality; 

- For the lack of neutrality of the subsequent Council for Scientific Ethics, which kept two of the former, 
demonstrably biased members on the Council and who continued to represent his interests; 

- For three press releases discrimination Prof. Hugo Rüdiger's team, of which the last two do not at all 
correspond with the investigation findings of the Council for Scientific Ethics; 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 22 of 23 

- For the request to the editors of two scientific journals to retract publications, which he had wrongfully 
accused of being fabricated, from the literature; 

- For handing over the classified minutes of the meeting of the Council for Scientific Ethics from July 24, 2008 
to Prof. Lerchl, which the authors of the publications had been denied; 

- For the damage to MUV caused by the publicity-grabbing, but unjustified refund over EUR 100,000.00 to the 
sponsoring organization AUVA, supporting the research projects of Prof. Rüdiger's team; 

- For the loss of reputation of the scientists involved with the studies inside and outside of MUV, but also MUV 
itself, where he is rector; 

- For preventing the information of the public about possible health effects of mobile phone radiation, where 
warnings need to be issued according to our current knowledge – this also especially in view of the findings 
obtained at his university.   

Two years ago, a group of physicians and professors, who call themselves Freunde der MUW [Friends of MUV] 
suspected the currently acting “regime” around Prof. Schütz of corruption and abuse of power and filed charges 
with the Vienna District Attorney’s Office29. The events documented by us did not play any role but do fit the 
picture the "Freunde" have gained about the leadership of their academic institution. A report in the renowned 
scientific journal Nature30 about an actual fraud scandal at the University of Innsbruck concludes with the 
statement: "Austria is a small country, and networks between power-brokers are small and tight. But 
something, it seems, is rotten in the state of Austria, and needs to be faced and dealt with openly." Based on 
their findings, the authors of the documentation presented here cannot agree more with this devastating 
assessment. 

 

                                                 

Literature 
1  Diem E, Schwarz C, Adlkofer F, Jahn O, Rüdiger HW (2005) Non-thermal DNA breakage by mobile phone radiation (1800 

MHz) in human fibroblasts and transformed GFSH-R17 rat granulosa cells in vitro. Mutat Res 583:178-83.  
2  Schwarz C, Kratochvil E, Pilger A, Kuster N, Adlkofer F, Rüdiger HW (2008) Radiofrequency electromagnetic fields (UMTS, 

1,950 MHz) induce genotoxic effects in vitro in human fibroblasts but not in lymphocytes. Int Arch Occup Environ Health 
81(6):755-67.  

3  Goebel T (2008) Strahlenschmutz [Dirty radiation]. Profil 27/08. 
http://www.profil.at/articles/0826/560/210769/strahlenschmutz 

4  Medical University of Vienna (2008) Suspicion of an erroneous study by the former Division of Occupational Medicine. 
http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/en/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=204%20&cHash=f 
9dc8746ac 

5  Adlkofer F & Rüdiger HW (2008) Stellungnahme zur Presse-Aussendung des Rektors der Medizinischen Universität Wien 
betreffend „Verdacht auf fehlerhafte Studie in der ehemaligen Abteilung für Arbeitsmedizin. [Comment on press release of 
rector of the Medical University of Vienna regarding "Suspicion of an erroneous study by the former Division of Occupational 
Medicine"]. Per e-mail to Austria Press Agency on 25 May 2008 

6
  Dworschak M (2008) Beim Tricksen ertappt [Caught at foul play]. DER SPIEGEL22:149. 
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-57119391.html 

7  Siegmund-Schultze N & Zylka-Menhorn V (2008) Forschungsbetrug: Daten zu Handystrahlung gefälscht [Research fraud: 
data on mobile phone radiation faked]. Dtsch Arztebl 105(23):A-1267/B-1100/C-1075. 
http://www.aerzteblatt.de/v4/archiv/artikel.asp?id=60417  

8  Vogel G (2008) Fraud charges cast doubt on claims of DNA damage from cell phone fields. Science 321:1144-5. 
http://www.sciencemag.org/cgi/content/summary/321/5893/1144a 

9  Tuffs A (2008) University calls for mobile phone research to be withdrawn after technician admits faking data. BMJ 336:1270. 
http://www.bmj.com/content/336/7656/1270.5.extract 

10 Medical University of Vienna (2008) Protokoll über die 5. Sitzung des Rates für Wissenschaftsethik am 24.7.2008 [Minutes of 
the 5th meeting of the Council for Scientific Ethics on 24 July 2008]. Strangely enough, under: 
http://www.laborjournal.de/editorials/ed425/Protokoll_24_7_08.pdf 

11 Medical University of Vienna (2008) Prof. Hugo Rüdiger withdraws incorrect study about mobile phone radiation. 
http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-topstories/en/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=231&cHash=7%20ef 
bd60593 

12 Dworschak M (2008) Die Favoritin des Professors [The professor’s favorite]. DER SPIEGEL 35:148-50. 
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-59403083.html 

13  Medical University of Vienna (2008) Science and truth. http://www.meduniwien.ac.at/homepage/news-und-
topstories/en/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=243&cHash=60bf54ce01 

14 Lerchl A (24.07.2010) REFLEX – Anfrage an Prof. Richter [Question to Prof. Richter]. Elektrosmog-Forum des IZgMF. 
http://www.izgmf.de/scripts/forum/index.php?id=41139 / removed! 

15  Adlkofer F (2008) Wissenschaft und Wahrheit in der Mobilfunkforschung [Science and truth in mobile phone radiation 
research]. E-mail message to the press 

16 Medizinische Universität Wien (2008) Endbericht des Rates für Wissenschaftsethik der Medizinischen Universität Wien 
betreffend Publikationen über erbgutschädigende Wirkungen von Mobilfunkstrahlungen (Causa Alexander Lerchl gegen 
Elisabeth Diem/Kratochvil et al.) [Final report of the Council for Scientific Ethics of the Medical University of Vienna regarding 
publications on DNA-damaging effects of mobile phone radiation (Alexander Lerchl vs. Elisabeth Diem/Kratochvil et al.)]. 
Strangely enough, under: http://www.izgmf.de/endbericht_wien.pdf 

17  Adlkofer A, Rüdiger HW (2009) The scandal surrounding faked data in Vienna. http://www.diagnose-funk.ch/assets/adlkofer-
-ruediger-_-vienna-scandal.pdf 

18 Lerchl A (2010) Folge 7: Die Untersuchung der Medizinischen Universität [The investigation of the Medical University of 
Vienna]. Laborjournal online. http://www.laborjournal.de/editorials/425_07.html 



 

Adlkofer & Richter: About the Handling of Scientific Findings... Page 23 of 23 

                                                                                                                                                         
19 Forum Mobilkommunikation (08.10.2010) Die Selbstreinigung der Wissenschaft [Science cleans up its act]. 

http://www.fmk.at/Forschung/News/2010/10).aspx  
20 Österreichische Agentur für Wissenschaftliche Integrität - OeAWI (23.11.2010) Stellungnahme der Kommission für 

Wissenschaftliche Integrität zum Fall 2009/01 [Austrian Agency for Research Integrity (23/11/2010) Statement of the 
Commission for Research Integrity on Case 2009/01]. http://www.oeawi.at/downloads/Stellungnahme-der-Kommission-
20101126.pdf  

21 INTERPHONE Study Group (2010) Brain tumor risk in relation to mobile telephone use: Results of the Interphone 
international case-control study. Int J Epidemiol 39(3):675-92. http://ije.oxfordjournals.org/cgi/reprint/39/3/675 

22 Microwave News (17.05.2010) Interphone Resources. http://www.microwavenews.com/Interphone.Resources.html 
23 Franzellitti S, Valbonesi P, Ciancagli N, Biondi C, Contin A, Bersani F, Fabbri E (2009) Transient DNA damage induced by high 

frequency electromagnetic fields (GSM 1.8 GHz) in the human trophoblast HTR-8/SVneo cell line evaluated with the alkaline 
Comet assay. Mutat Res 682(1-2):35-42.  

24 Xu S, Zhou Z, Zhang L, Yu Z, Zhang W, Wang Y, Wang X, Li M, Chen Y, Chen C, He M, Zhang G, Zhong M (2009) Exposure to 
1800 MHz radiofrequency radiation induced oxidative damage to mitochondrial DNA in primary cultured neurons. Brain Res 
1311:189-96.  

25 Campisi A, Gulino M, Acquaviva R, Bellia P, Raciti G, Grasso R, Musumeci F, Vanella A, Triglia A (2010) Reactive oxygen 
species levels and DNA fragmentation on atsrocytes in primary culture after acute exposure to low intensity microwave 
electromagnetic field. Neurosci Lett 473(1):52-5.  

26 Kesari KK, Behari J, Kumar S (2010) Mutagenic response of 2.45 GHz radiation exposure on rat brain. Int J Radiat Biol 
86(4):224-43.  

27 Guler G, Tomruk A, Ozgur E, Seyhan N (2010) The effect of radiofrequency radiation on DNA and lipid damage in non-
pregnant rabbits and their newborns. Gen Physiol Biophys 29(1):59-66.  

28 Xu S, Zeng Q, Zhang D, Chiang H, Leszczynski D, Xu Z (2010) The effect of 1800 MHz GSM mobile phone radiation on 
cellular DNA stability. Bioelectromagnetics Society Annual Meeting; June 14-18, 2010; Seoul. Abstract Collection: 9-3. 

29 Freunde der MUW (2009) Eingabe 212-22/Rev 4 2009-03-03 an die Oberstaatsanwaltschaft & Staatsanwaltschaft Wien 
[Submission 212-22/Rev 4 2009-03-03 to Vienna Chief District Attorney & District Attorney Office]. 
http://meduniwien.wordpress.com/anzeige-marz-2009/ 

30 Editorial (2008) Scandalous behaviour. Nature 454(7207):917-8. 
http://www.nature.com/nature/journal/v454/n7207/pdf/454917b.pdf 

 


